Educational Administration and Management Unit-II

Educational Administration and Management 

Unit II: Administration and Management of Education at Centre and State

2.1. Centre-State Relationship in educational administration and Management

Administration and management of Education at Centre, Ministry of Human Resource Development (MHRD)Advisory bodies to the Central Government on Education: UGC, CABE, NUEPA, NCTE, NCERT.

2.2 Administration and Management of Education at State.

The Administrative structure of education in the State: KSHEC, Department of Public Instruction, DSERT.

2.3 Management of Primary, Secondary and Higher Education and Grant-in-Aid Policy.

2.4 The School Development and Monitoring Committee (SDMC) and Parent-Teacher Association Committee

 

ಘಟಕ II: ಕೇಂದ್ರ ಮತ್ತು ರಾಜ್ಯದಲ್ಲಿ ಶಿಕ್ಷಣದ ಆಡಳಿತ ಮತ್ತು ನಿರ್ವಹಣೆ

2.1. ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಆಡಳಿತ ಮತ್ತು ನಿರ್ವಹಣೆಯಲ್ಲಿ ಕೇಂದ್ರ-ರಾಜ್ಯ ಸಂಬಂಧ

ಕೇಂದ್ರದಲ್ಲಿ ಶಿಕ್ಷಣದ ಆಡಳಿತ ಮತ್ತು ನಿರ್ವಹಣೆ ಮಾನವ ಸಂಪನ್ಮೂಲ ಅಭಿವೃದ್ಧಿ ಸಚಿವಾಲಯ (MHRD) ಶಿಕ್ಷಣದ ಕುರಿತು ಕೇಂದ್ರ ಸರ್ಕಾರಕ್ಕೆ ಸಲಹಾ ಸಂಸ್ಥೆಗಳು: UGC, CABE,NUEPA, NCTE, NCERT.

2.2 ರಾಜ್ಯದಲ್ಲಿ ಶಿಕ್ಷಣದ ಆಡಳಿತ ಮತ್ತು ನಿರ್ವಹಣೆ.

ರಾಜ್ಯದಲ್ಲಿ ಶಿಕ್ಷಣದ ಆಡಳಿತ ರಚನೆ: KSHEC,ಸಾರ್ವಜನಿಕ ಶಿಕ್ಷಣ ಇಲಾಖೆ, DSERT.

2.3 ಪ್ರಾಥಮಿಕ, ಮಾಧ್ಯಮಿಕ ಮತ್ತು ಉನ್ನತ ಶಿಕ್ಷಣದ ನಿರ್ವಹಣೆ ಮತ್ತು ಅನುದಾನದಲ್ಲಿ-ನೆರವು ನೀತಿ.

2.4 ಶಾಲಾ ಅಭಿವೃದ್ಧಿ ಮತ್ತು ಮೇಲ್ವಿಚಾರಣಾ ಸಮಿತಿ (SDMC) ಮತ್ತು ಪೋಷಕರು-ಶಿಕ್ಷಕರ ಸಂಘದ ಸಮಿತಿ

 The Centre-State relationship in educational administration and management

The Centre-State relationship in educational administration and management is a complex topic that involves understanding the constitutional provisions, policy decisions, and practical aspects of how education is managed in India.

1. Constitutional Provisions: The Constitution of India originally placed 'Education' in the State List, meaning that the State Governments had exclusive powers to legislate on this subject. However, the 42nd Amendment Act of 1976 moved 'Education' to the Concurrent List, giving both the Central and State Governments the power to legislate on this subject.

2. Central Government's Role: The Central Government plays a key role in formulating national policies and educational standards. It also provides financial assistance to the states. Key bodies include the Ministry of Human Resource Development (MHRD), the National Council of Educational Research and Training (NCERT), and the University Grants Commission (UGC).

3. State Government's Role: State Governments are responsible for the implementation of national policies and standards in their respective states. They also have the power to make decisions regarding the curriculum, medium of instruction, and other aspects of education within their jurisdiction. State-level bodies include the State Council of Educational Research and Training (SCERT) and State Boards of Education.

4. Policy Decisions: Major policy decisions, such as the Right to Education Act 2009 and the National Education Policy 2020, are made by the Central Government but implemented by the State Governments. These policies often require close coordination between the Centre and the States.

5. Challenges: There can be challenges in the Centre-State relationship in educational administration and management. These can include differences in educational priorities, resource allocation, and implementation strategies. The diversity of India's states can also pose challenges in implementing uniform educational policies and standards.

6.Cooperative Federalism: The concept of cooperative federalism is important in the context of education in India. This involves the Centre and the States working together to achieve national educational goals, while respecting the diversity and autonomy of the States.

 ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಆಡಳಿತ ಮತ್ತು ನಿರ್ವಹಣೆಯಲ್ಲಿ ಕೇಂದ್ರ-ರಾಜ್ಯ ಸಂಬಂಧ

ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಆಡಳಿತ ಮತ್ತು ನಿರ್ವಹಣೆಯಲ್ಲಿ ಕೇಂದ್ರ-ರಾಜ್ಯ ಸಂಬಂಧವು ಒಂದು ಸಂಕೀರ್ಣ ವಿಷಯವಾಗಿದ್ದು, ಭಾರತದಲ್ಲಿ ಶಿಕ್ಷಣವನ್ನು ಹೇಗೆ ನಿರ್ವಹಿಸಲಾಗುತ್ತದೆ ಎಂಬುದರ ಸಾಂವಿಧಾನಿಕ ನಿಬಂಧನೆಗಳು, ನೀತಿ ನಿರ್ಧಾರಗಳು ಮತ್ತು ಪ್ರಾಯೋಗಿಕ ಅಂಶಗಳನ್ನು ಅರ್ಥಮಾಡಿಕೊಳ್ಳುವುದು ಒಳಗೊಂಡಿರುತ್ತದೆ

1.ಸಾಂವಿಧಾನಿಕ ನಿಬಂಧನೆಗಳು: ಭಾರತದ ಸಂವಿಧಾನವು ಮೂಲತಃ 'ಶಿಕ್ಷಣ'ವನ್ನು ರಾಜ್ಯ ಪಟ್ಟಿಯಲ್ಲಿ ಇರಿಸಿದೆ, ಅಂದರೆ ರಾಜ್ಯ ಸರ್ಕಾರಗಳು ವಿಷಯದ ಬಗ್ಗೆ ಕಾನೂನು ಮಾಡಲು ವಿಶೇಷ ಅಧಿಕಾರವನ್ನು ಹೊಂದಿದ್ದವು. ಆದಾಗ್ಯೂ, 1976 42 ನೇ ತಿದ್ದುಪಡಿ ಕಾಯಿದೆಯು 'ಶಿಕ್ಷಣ'ವನ್ನು ಸಮಕಾಲೀನ ಪಟ್ಟಿಗೆ ವರ್ಗಾಯಿಸಿತು, ವಿಷಯದ ಬಗ್ಗೆ ಕಾನೂನು ಮಾಡುವ ಅಧಿಕಾರವನ್ನು ಕೇಂದ್ರ ಮತ್ತು ರಾಜ್ಯ ಸರ್ಕಾರಗಳಿಗೆ ನೀಡಿತು.

2.ಕೇಂದ್ರ ಸರ್ಕಾರದ ಪಾತ್ರ: ರಾಷ್ಟ್ರೀಯ ನೀತಿಗಳು ಮತ್ತು ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಮಾನದಂಡಗಳನ್ನು ರೂಪಿಸುವಲ್ಲಿ ಕೇಂದ್ರ ಸರ್ಕಾರ ಪ್ರಮುಖ ಪಾತ್ರ ವಹಿಸುತ್ತದೆ. ಇದು ರಾಜ್ಯಗಳಿಗೆ ಆರ್ಥಿಕ ನೆರವು ನೀಡುತ್ತದೆ. ಪ್ರಮುಖ ಸಂಸ್ಥೆಗಳು ಮಾನವ ಸಂಪನ್ಮೂಲ ಅಭಿವೃದ್ಧಿ ಸಚಿವಾಲಯ (MHRD), ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಸಂಶೋಧನೆ ಮತ್ತು ತರಬೇತಿ ರಾಷ್ಟ್ರೀಯ ಮಂಡಳಿ (NCERT), ಮತ್ತು ವಿಶ್ವವಿದ್ಯಾಲಯ ಅನುದಾನ ಆಯೋಗ (UGC) ಸೇರಿವೆ.

3.ರಾಜ್ಯ ಸರ್ಕಾರದ ಪಾತ್ರ: ರಾಜ್ಯ ಸರ್ಕಾರಗಳು ತಮ್ಮ ರಾಜ್ಯಗಳಲ್ಲಿ ರಾಷ್ಟ್ರೀಯ ನೀತಿಗಳು ಮತ್ತು ಮಾನದಂಡಗಳ ಅನುಷ್ಠಾನಕ್ಕೆ ಜವಾಬ್ದಾರರಾಗಿರುತ್ತಾರೆ. ಪಠ್ಯಕ್ರಮ, ಬೋಧನಾ ಮಾಧ್ಯಮ ಮತ್ತು ತಮ್ಮ ಅಧಿಕಾರ ವ್ಯಾಪ್ತಿಯಲ್ಲಿರುವ ಶಿಕ್ಷಣದ ಇತರ ಅಂಶಗಳ ಬಗ್ಗೆ ನಿರ್ಧಾರಗಳನ್ನು ತೆಗೆದುಕೊಳ್ಳುವ ಅಧಿಕಾರವೂ ಅವರಿಗೆ ಇದೆ. ರಾಜ್ಯ ಮಟ್ಟದ ಸಂಸ್ಥೆಗಳು ಸ್ಟೇಟ್ ಕೌನ್ಸಿಲ್ ಆಫ್ ಎಜುಕೇಶನಲ್ ರಿಸರ್ಚ್ ಅಂಡ್ ಟ್ರೈನಿಂಗ್ (SCERT) ಮತ್ತು ರಾಜ್ಯ ಶಿಕ್ಷಣ ಮಂಡಳಿಗಳನ್ನು ಒಳಗೊಂಡಿವೆ.

4.ನೀತಿ ನಿರ್ಧಾರಗಳು: ಶಿಕ್ಷಣ ಹಕ್ಕು ಕಾಯಿದೆ 2009 ಮತ್ತು ರಾಷ್ಟ್ರೀಯ ಶಿಕ್ಷಣ ನೀತಿ 2020 ರಂತಹ ಪ್ರಮುಖ ನೀತಿ ನಿರ್ಧಾರಗಳನ್ನು ಕೇಂದ್ರ ಸರ್ಕಾರವು ಮಾಡಿರುತ್ತದೆ ಆದರೆ ರಾಜ್ಯ ಸರ್ಕಾರಗಳು ಅನುಷ್ಠಾನಗೊಳಿಸುತ್ತವೆ. ನೀತಿಗಳಿಗೆ ಸಾಮಾನ್ಯವಾಗಿ ಕೇಂದ್ರ ಮತ್ತು ರಾಜ್ಯಗಳ ನಡುವೆ ನಿಕಟ ಸಮನ್ವಯ ಅಗತ್ಯವಿರುತ್ತದೆ.

5.ಸವಾಲುಗಳು: ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಆಡಳಿತ ಮತ್ತು ನಿರ್ವಹಣೆಯಲ್ಲಿ ಕೇಂದ್ರ-ರಾಜ್ಯ ಸಂಬಂಧದಲ್ಲಿ ಸವಾಲುಗಳಿರಬಹುದು. ಇವುಗಳು ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಆದ್ಯತೆಗಳು, ಸಂಪನ್ಮೂಲ ಹಂಚಿಕೆ ಮತ್ತು ಅನುಷ್ಠಾನ ತಂತ್ರಗಳಲ್ಲಿನ ವ್ಯತ್ಯಾಸಗಳನ್ನು ಒಳಗೊಂಡಿರಬಹುದು. ಭಾರತದ ರಾಜ್ಯಗಳ ವೈವಿಧ್ಯತೆಯು ಏಕರೂಪದ ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ನೀತಿಗಳು ಮತ್ತು ಮಾನದಂಡಗಳನ್ನು ಅನುಷ್ಠಾನಗೊಳಿಸುವಲ್ಲಿ ಸವಾಲುಗಳನ್ನು ಒಡ್ಡಬಹುದು.

6.ಸಹಕಾರಿ ಒಕ್ಕೂಟ: ಭಾರತದಲ್ಲಿ ಶಿಕ್ಷಣದ ಸಂದರ್ಭದಲ್ಲಿ ಸಹಕಾರ ಒಕ್ಕೂಟದ ಪರಿಕಲ್ಪನೆಯು ಮುಖ್ಯವಾಗಿದೆ. ಇದು ರಾಜ್ಯಗಳ ವೈವಿಧ್ಯತೆ ಮತ್ತು ಸ್ವಾಯತ್ತತೆಯನ್ನು ಗೌರವಿಸುತ್ತದೆ.ರಾಷ್ಟ್ರೀಯ ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಗುರಿಗಳನ್ನು ಸಾಧಿಸಲು ಕೇಂದ್ರ ಮತ್ತು ರಾಜ್ಯಗಳು ಒಟ್ಟಾಗಿ ಕೆಲಸ ಮಾಡುವುದನ್ನು ಒಳಗೊಂಡಿರುತ್ತದೆ.

Administration and management of Education at Centre

Introduction

The administration and management of education at the central level typically involve various government agencies and departments responsible for overseeing and regulating the education system in a country. The specific structure and responsibilities may vary from one country to another, but I can provide a general overview of how education is administered and managed at the central level:

1. **Ministry of Education:** Most countries have a Ministry or Department of Education responsible for formulating education policies, setting standards, and overseeing the entire education system. The head of this department is usually a Minister or Secretary of Education.

2. **Policy Formulation:** The central education authority is responsible for formulating national education policies. These policies may cover curriculum development, teacher training, assessment and evaluation, infrastructure development, and more.

3. **Budget Allocation:** The central government allocates funds for education based on national priorities. This includes budgeting for schools, teacher salaries, educational materials, and infrastructure development.

4. **Curriculum Development:** The central authority often plays a role in developing and updating the national curriculum. This involves defining what subjects should be taught, the content of textbooks, and educational standards.

5. **Teacher Training:** Ensuring the quality of teachers is crucial. Central authorities are often responsible for accrediting teacher training institutions and setting standards for teacher qualifications.

6. **Assessment and Evaluation:** Implementing standardized tests and assessments to measure student performance and the effectiveness of the education system.

7. **Regulatory Oversight:** Monitoring and regulating educational institutions, both public and private, to ensure they meet the established standards and guidelines.

8. **Research and Development:** Conducting research on education trends, best practices, and innovations to improve the quality of education.

9. **Infrastructure Development:** Planning and funding the construction and maintenance of schools, colleges, and other educational facilities.

10. **Special Education:** Addressing the needs of students with disabilities or special requirements through specialized programs and services.

11. **International Collaboration:** Engaging in partnerships and collaborations with international organizations and other countries to improve education quality and access.

12. **Data Collection and Analysis:** Collecting and analyzing data related to education, such as enrollment figures, dropout rates, and educational outcomes, to inform policy decisions.

13. **Public Awareness and Outreach:** Communicating with the public, parents, and other stakeholders to create awareness about educational policies and initiatives.

14. **Crisis Management:** Handling crises and emergencies that may affect the education system, such as natural disasters or pandemics.

15. **Legal Framework:** Developing and amending education laws and regulations to ensure the legal framework aligns with national priorities and international agreements.

Conclusion

Overall, the central administration and management of education are critical for ensuring that the education system is efficient, equitable, and responsive to the needs of the population. It involves a combination of policy development, regulation, resource allocation, and continuous evaluation and improvement to provide quality education to all citizens.

 

 

ಕೇಂದ್ರದಲ್ಲಿ ಶಿಕ್ಷಣದ ಆಡಳಿತ ಮತ್ತು ನಿರ್ವಹಣೆ

ಪ್ರಸ್ಥಾವನೆ

ಕೇಂದ್ರ ಮಟ್ಟದಲ್ಲಿ ಶಿಕ್ಷಣದ ಆಡಳಿತ ಮತ್ತು ನಿರ್ವಹಣೆಯು ವಿಶಿಷ್ಟವಾಗಿ ವಿವಿಧ ಸರ್ಕಾರಿ ಸಂಸ್ಥೆಗಳು ಮತ್ತು ಇಲಾಖೆಗಳನ್ನು ಒಳಗೊಂಡಿದ್ದು, ದೇಶದಲ್ಲಿ ಶಿಕ್ಷಣ ವ್ಯವಸ್ಥೆಯನ್ನು ಮೇಲ್ವಿಚಾರಣೆ ಮತ್ತು ನಿಯಂತ್ರಿಸುವ ಜವಾಬ್ದಾರಿಯನ್ನು ಹೊಂದಿರುತ್ತದೆ. ನಿರ್ದಿಷ್ಟ ರಚನೆ ಮತ್ತು ಜವಾಬ್ದಾರಿಗಳು ಒಂದು ದೇಶದಿಂದ ಇನ್ನೊಂದಕ್ಕೆ ಬದಲಾಗಬಹುದು, ಆದರೆ ಕೇಂದ್ರ ಮಟ್ಟದಲ್ಲಿ ಶಿಕ್ಷಣವನ್ನು ಹೇಗೆ ನಿರ್ವಹಿಸಲಾಗುತ್ತದೆ ಮತ್ತು ನಿರ್ವಹಿಸಲಾಗುತ್ತದೆ ಎಂಬುದರ ಕುರಿತು ನಾನು ಸಾಮಾನ್ಯ ಅವಲೋಕನವನ್ನು ನೀಡಬಲ್ಲೆ:

1. **ಶಿಕ್ಷಣ ಸಚಿವಾಲಯ:** ಹೆಚ್ಚಿನ ದೇಶಗಳು ಶಿಕ್ಷಣ ನೀತಿಗಳನ್ನು ರೂಪಿಸಲು, ಮಾನದಂಡಗಳನ್ನು ಹೊಂದಿಸಲು ಮತ್ತು ಸಂಪೂರ್ಣ ಶಿಕ್ಷಣ ವ್ಯವಸ್ಥೆಯನ್ನು ಮೇಲ್ವಿಚಾರಣೆ ಮಾಡುವ ಜವಾಬ್ದಾರಿಯುತ ಸಚಿವಾಲಯ ಅಥವಾ ಶಿಕ್ಷಣ ಇಲಾಖೆಯನ್ನು ಹೊಂದಿವೆ. ಇಲಾಖೆಯ ಮುಖ್ಯಸ್ಥರು ಸಾಮಾನ್ಯವಾಗಿ ಸಚಿವರು ಅಥವಾ ಶಿಕ್ಷಣ ಕಾರ್ಯದರ್ಶಿಯಾಗಿರುತ್ತಾರೆ.

2. **ನೀತಿ ರಚನೆ:** ಕೇಂದ್ರ ಶಿಕ್ಷಣ ಪ್ರಾಧಿಕಾರವು ರಾಷ್ಟ್ರೀಯ ಶಿಕ್ಷಣ ನೀತಿಗಳನ್ನು ರೂಪಿಸುವ ಜವಾಬ್ದಾರಿಯನ್ನು ಹೊಂದಿದೆ. ನೀತಿಗಳು ಪಠ್ಯಕ್ರಮದ ಅಭಿವೃದ್ಧಿ, ಶಿಕ್ಷಕರ ತರಬೇತಿ, ಮೌಲ್ಯಮಾಪನ ಮತ್ತು ಮೌಲ್ಯಮಾಪನ, ಮೂಲಸೌಕರ್ಯ ಅಭಿವೃದ್ಧಿ ಮತ್ತು ಹೆಚ್ಚಿನದನ್ನು ಒಳಗೊಳ್ಳಬಹುದು.

3. **ಬಜೆಟ್ ಹಂಚಿಕೆ:** ಕೇಂದ್ರ ಸರ್ಕಾರವು ರಾಷ್ಟ್ರೀಯ ಆದ್ಯತೆಗಳ ಆಧಾರದ ಮೇಲೆ ಶಿಕ್ಷಣಕ್ಕಾಗಿ ಹಣವನ್ನು ವಿನಿಯೋಗಿಸುತ್ತದೆ. ಇದು ಶಾಲೆಗಳು, ಶಿಕ್ಷಕರ ವೇತನಗಳು, ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಸಾಮಗ್ರಿಗಳು ಮತ್ತು ಮೂಲಸೌಕರ್ಯ ಅಭಿವೃದ್ಧಿಗಾಗಿ ಬಜೆಟ್ ಅನ್ನು ಒಳಗೊಂಡಿದೆ.

4. **ಪಠ್ಯಕ್ರಮ ಅಭಿವೃದ್ಧಿ:** ರಾಷ್ಟ್ರೀಯ ಪಠ್ಯಕ್ರಮವನ್ನು ಅಭಿವೃದ್ಧಿಪಡಿಸುವಲ್ಲಿ ಮತ್ತು ನವೀಕರಿಸುವಲ್ಲಿ ಕೇಂದ್ರೀಯ ಪ್ರಾಧಿಕಾರವು ಆಗಾಗ್ಗೆ ಪಾತ್ರವನ್ನು ವಹಿಸುತ್ತದೆ. ಇದು ಯಾವ ವಿಷಯಗಳನ್ನು ಕಲಿಸಬೇಕು, ಪಠ್ಯಪುಸ್ತಕಗಳ ವಿಷಯ ಮತ್ತು ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಮಾನದಂಡಗಳನ್ನು ವ್ಯಾಖ್ಯಾನಿಸುವುದನ್ನು ಒಳಗೊಂಡಿರುತ್ತದೆ.

5. **ಶಿಕ್ಷಕರ ತರಬೇತಿ:** ಶಿಕ್ಷಕರ ಗುಣಮಟ್ಟವನ್ನು ಖಚಿತಪಡಿಸಿಕೊಳ್ಳುವುದು ನಿರ್ಣಾಯಕವಾಗಿದೆ. ಶಿಕ್ಷಕರ ತರಬೇತಿ ಸಂಸ್ಥೆಗಳಿಗೆ ಮಾನ್ಯತೆ ನೀಡಲು ಮತ್ತು ಶಿಕ್ಷಕರ ಅರ್ಹತೆಗಳಿಗೆ ಮಾನದಂಡಗಳನ್ನು ಹೊಂದಿಸಲು ಕೇಂದ್ರ ಅಧಿಕಾರಿಗಳು ಸಾಮಾನ್ಯವಾಗಿ ಜವಾಬ್ದಾರರಾಗಿರುತ್ತಾರೆ.

6. **ಮೌಲ್ಯಮಾಪನ:** ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳ ಕಾರ್ಯಕ್ಷಮತೆ ಮತ್ತು ಶಿಕ್ಷಣ ವ್ಯವಸ್ಥೆಯ ಪರಿಣಾಮಕಾರಿತ್ವವನ್ನು ಅಳೆಯಲು ಪ್ರಮಾಣಿತ ಪರೀಕ್ಷೆಗಳು ಮತ್ತು ಮೌಲ್ಯಮಾಪನಗಳನ್ನು ಅಳವಡಿಸುವುದು.

 7. **ನಿಯಂತ್ರಕ ಮೇಲ್ವಿಚಾರಣೆ:** ಸಾರ್ವಜನಿಕ ಮತ್ತು ಖಾಸಗಿ ಶಿಕ್ಷಣ ಸಂಸ್ಥೆಗಳ ಮೇಲ್ವಿಚಾರಣೆ ಮತ್ತು ನಿಯಂತ್ರಣವು ಸ್ಥಾಪಿತ ಮಾನದಂಡಗಳು ಮತ್ತು ಮಾರ್ಗಸೂಚಿಗಳನ್ನು ಅನುಸರಿಸುವುದನ್ನು ಖಚಿತಪಡಿಸುತ್ತದೆ.

8. **ಸಂಶೋಧನೆ ಮತ್ತು ಅಭಿವೃದ್ಧಿ:** ಶಿಕ್ಷಣದ ಗುಣಮಟ್ಟವನ್ನು ಸುಧಾರಿಸಲು ಶಿಕ್ಷಣ ಪ್ರವೃತ್ತಿಗಳು, ಉತ್ತಮ ಅಭ್ಯಾಸಗಳು ಮತ್ತು ನಾವೀನ್ಯತೆಗಳ ಕುರಿತು ಸಂಶೋಧನೆ ನಡೆಸುವುದು.

9. **ಮೂಲಸೌಕರ್ಯ ಅಭಿವೃದ್ಧಿ:** ಶಾಲೆಗಳು, ಕಾಲೇಜುಗಳು ಮತ್ತು ಇತರ ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಸೌಲಭ್ಯಗಳ ನಿರ್ಮಾಣ ಮತ್ತು ನಿರ್ವಹಣೆಗೆ ಯೋಜನೆ ಮತ್ತು ಧನಸಹಾಯ.

10. **ವಿಶೇಷ ಶಿಕ್ಷಣ:** ವಿಶೇಷ ಕಾರ್ಯಕ್ರಮಗಳು ಮತ್ತು ಸೇವೆಗಳ ಮೂಲಕ ವಿಕಲಾಂಗ ವಿದ್ಯಾರ್ಥಿಗಳ ಅಗತ್ಯತೆಗಳು ಅಥವಾ ವಿಶೇಷ ಅವಶ್ಯಕತೆಗಳನ್ನು ತಿಳಿಸುವುದು.

11. **ಅಂತರರಾಷ್ಟ್ರೀಯ ಸಹಯೋಗ:** ಶಿಕ್ಷಣದ ಗುಣಮಟ್ಟ ಮತ್ತು ಪ್ರವೇಶವನ್ನು ಸುಧಾರಿಸಲು ಅಂತರಾಷ್ಟ್ರೀಯ ಸಂಸ್ಥೆಗಳು ಮತ್ತು ಇತರ ದೇಶಗಳೊಂದಿಗೆ ಪಾಲುದಾರಿಕೆ ಮತ್ತು ಸಹಯೋಗಗಳಲ್ಲಿ ತೊಡಗಿಸಿಕೊಳ್ಳುವುದು.

12. **ಡೇಟಾ ಸಂಗ್ರಹಣೆ ಮತ್ತು ವಿಶ್ಲೇಷಣೆ:** ನೀತಿ ನಿರ್ಧಾರಗಳನ್ನು ತಿಳಿಸಲು ದಾಖಲಾತಿ ಅಂಕಿಅಂಶಗಳು, ಡ್ರಾಪ್ಔಟ್ ದರಗಳು ಮತ್ತು ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ಫಲಿತಾಂಶಗಳಂತಹ ಶಿಕ್ಷಣಕ್ಕೆ ಸಂಬಂಧಿಸಿದ ಡೇಟಾವನ್ನು ಸಂಗ್ರಹಿಸುವುದು ಮತ್ತು ವಿಶ್ಲೇಷಿಸುವುದು.

13. **ಸಾರ್ವಜನಿಕ ಜಾಗೃತಿ :** ಶೈಕ್ಷಣಿಕ ನೀತಿಗಳು ಮತ್ತು ಉಪಕ್ರಮಗಳ ಬಗ್ಗೆ ಅರಿವು ಮೂಡಿಸಲು ಸಾರ್ವಜನಿಕರು, ಪೋಷಕರು ಮತ್ತು ಇತರ ಮಧ್ಯಸ್ಥಗಾರರೊಂದಿಗೆ ಸಂವಹನ.

14. **ಬಿಕ್ಕಟ್ಟು ನಿರ್ವಹಣೆ:** ನೈಸರ್ಗಿಕ ವಿಕೋಪಗಳು ಅಥವಾ ಸಾಂಕ್ರಾಮಿಕ ರೋಗಗಳಂತಹ ಶಿಕ್ಷಣ ವ್ಯವಸ್ಥೆಯ ಮೇಲೆ ಪರಿಣಾಮ ಬೀರಬಹುದಾದ ಬಿಕ್ಕಟ್ಟುಗಳು ಮತ್ತು ತುರ್ತುಸ್ಥಿತಿಗಳನ್ನು ನಿಭಾಯಿಸುವುದು.

15. **ಕಾನೂನು ಚೌಕಟ್ಟು:** ಶಿಕ್ಷಣ ಕಾನೂನುಗಳು ಮತ್ತು ನಿಯಮಾವಳಿಗಳನ್ನು ಅಭಿವೃದ್ಧಿಪಡಿಸುವುದು ಮತ್ತು ತಿದ್ದುಪಡಿ ಮಾಡುವುದು ಕಾನೂನು ಚೌಕಟ್ಟು ರಾಷ್ಟ್ರೀಯ ಆದ್ಯತೆಗಳು ಮತ್ತು ಅಂತರಾಷ್ಟ್ರೀಯ ಒಪ್ಪಂದಗಳೊಂದಿಗೆ ಹೊಂದಿಕೆಯಾಗುತ್ತದೆ ಎಂದು ಖಚಿತಪಡಿಸಿಕೊಳ್ಳುವುದು.

ಉಪಸಂಹಾರ:

ಒಟ್ಟಾರೆಯಾಗಿ, ಕೇಂದ್ರೀಯ ಆಡಳಿತ ಮತ್ತು ಶಿಕ್ಷಣದ ನಿರ್ವಹಣೆಯು ಶಿಕ್ಷಣ ವ್ಯವಸ್ಥೆಯು ಸಮರ್ಥವಾಗಿದೆ, ಸಮಾನವಾಗಿದೆ ಮತ್ತು ಜನಸಂಖ್ಯೆಯ ಅಗತ್ಯಗಳಿಗೆ ಸ್ಪಂದಿಸುತ್ತದೆ ಎಂದು ಖಚಿತಪಡಿಸಿಕೊಳ್ಳಲು ನಿರ್ಣಾಯಕವಾಗಿದೆ. ಇದು ಎಲ್ಲಾ ನಾಗರಿಕರಿಗೆ ಗುಣಮಟ್ಟದ ಶಿಕ್ಷಣವನ್ನು ಒದಗಿಸಲು ನೀತಿ ಅಭಿವೃದ್ಧಿ, ನಿಯಂತ್ರಣ, ಸಂಪನ್ಮೂಲ ಹಂಚಿಕೆ ಮತ್ತು ನಿರಂತರ ಮೌಲ್ಯಮಾಪನ ಮತ್ತು ಸುಧಾರಣೆಯ ಸಂಯೋಜನೆಯನ್ನು ಒಳಗೊಂಡಿರುತ್ತದೆ.

 Central Advisory Board of Education (CABE) 

Introduction

The **Central Advisory Board of Education (CABE)** is the highest advisory body on education in India, playing a significant role in shaping the education policies of the country. It provides guidance to both the central and state governments on various educational matters, ranging from elementary to higher education. 

 History and Formation

- **Established**: 1920

- **Disbanded**: 1923 due to financial constraints.

- **Re-established**: 1935, following the recommendation of the Hartog Committee, to coordinate education across provinces and states.

Objectives of CABE

1. **Advising Government**: Provides recommendations on various educational matters to the central and state governments.

2. **Policy Formation**: Plays a key role in the formulation and modification of national education policies.

3. **Promotion of Education**: Focuses on spreading literacy and improving the quality of education at all levels, including primary, secondary, and higher education.

4. **Coordination between States and Center**: Ensures the smooth functioning and cooperation between the states and the central government in the implementation of educational policies.

5. **Advancing Educational Reforms**: Aids in the development of new frameworks and policies to modernize the education system in line with global standards.

 Composition of CABE

CABE includes a broad representation from various sections of society, ensuring diverse viewpoints in policy-making. The members include:

1. **Union Ministers**: Particularly those associated with education.

2. **State Education Ministers**: To represent the educational needs and challenges of the respective states.

3. **Members of Parliament**: To ensure legislative involvement in education.

4. **Distinguished Educationists**: Experts in education and related fields.

5. **Representatives of NGOs**: Organizations actively involved in educational initiatives.

6. **Industry Representatives**: Professionals from industries to align education with market needs.

 Role and Functions of CABE

1. **Policy Recommendations**: CABE recommends policies on various aspects of education such as:

   - School education     - Vocational education     - Higher education    - Teacher education            - Adult literacy

2. **Monitoring Educational Programs**: It monitors the progress of important educational programs like the **Sarva Shiksha Abhiyan (SSA)** and the **National Education Policy (NEP)**.

3. **Coordinating with States**: CABE helps in coordinating policies and their implementation across states, ensuring uniform educational development across the country.

4. **National Policy on Education (NPE)**: CABE has been instrumental in the creation of significant policies like the **National Policy on Education, 1986** and its amendments.

Importance of CABE in Modern Education

- **Education Reforms**: CABE provides a platform for critical discussions on the changing needs of the Indian education system.

- **Implementation of NEP 2020**: One of the recent focuses of CABE is on the successful implementation of the National Education Policy (NEP) 2020, which aims to transform the Indian education system by making it more flexible, equitable, and focused on 21st-century skills.

- **Bridging Gaps**: CABE helps bridge the gap between rural and urban education and addresses issues like access, equity, and quality of education for all.

- **Promoting Digital Learning**: In recent times, CABE has emphasized the need for integrating digital technology into education, making education more accessible.

 Challenges Faced by CABE

1. **Coordination between Center and States**: Implementing uniform policies across states with different educational challenges can be difficult.

2. **Funding Issues**: Limited financial resources sometimes hinder the smooth execution of educational reforms.

3. **Slow Implementation**: Due to bureaucratic processes, some decisions and policies take time to be implemented.

 Conclusion

The **Central Advisory Board of Education (CABE)** is a cornerstone in the development of India’s education system, guiding educational policies and ensuring their effective implementation. It has played a crucial role in shaping the educational landscape of India, helping improve literacy rates, access to quality education, and ensuring alignment with global educational standards.



Comments

Popular posts from this blog

ET

UDP English

TMAP NEW